Welcome

Get Gifs at CodemySpace.com

Wednesday, July 18, 2012

Sesi kuliah...epjj

Hai...

Kali ini saya berkongsi bersama-sama kepada anda bakal pelajar epjj Uitm amnya..
Bermula pertengahan tahun 2010, sesi kuliah bagi setiap semester telah dibahagikan kepada 3 sesi pada setiap tahun berbanding dengan 2 kali sebelumnya..Pada kebiasaannya sesi semester baru akan bermula contohnya pada Disember 2010 dan berakhir pada bulan April tahun berikutnya.

Walaubagaimanapun, bagi memberi banyak peluang kepada ramai bakal pelajar bumiputera, kini pelajar akan memulakan sesi semester baru bermula pada September 2011 dan berakhir pada Januari 2012. Kemudian semester kembali pada Mac 2012 sehingga Julai 2012 dan seterusnya pada September 2012 sehingga Januari 2013. Sejujurnya saya lebih suka dengan sesi pembelajaran sekarang kerana masa cuti semester tidak terlalu panjang..So, masa tidak terbuang begitu sahaja...dan yang paling penting dapat cepat menamatkan pengajian..InsyaAllah.

Untuk pengetahuan you all, sesi kuliah dibahagikan kepada dua sesi. Setiap sesi akan bermula seawal jam 8.30 pagi dan berakhir pada 6.15 petang. Setiap satu sesi akan dibahagikan untuk empat (4) kelas yang berbeza. Ini bermakna bagi dua (2) sesi yang diadakan, ia adalah lengkap untuk lapan (8) sabjek. Sebagai pelajar epjj kita tidak dibenarkan untuk mengambil sabjek tidak lebih dari 16 jam kredit. Dalam erti kata lain kita hanya layak mengambil 5-6 sabjek bagi setiap semester. Walaubagaimanapun, ia bergantung kepada fasilitator dan pihak fakulti.(Boleh dirujuk kepada peraturan-peraturan baru) 
Bagi setiap sesi biasanya akan diadakan 5-6 pertemuan bagi melengkapkan kesemua topik/silibus bagi sabjek tersebut. Setiap sesi akan diadakan pada setiap minggu berselang-seli. Ini bermakna, sekiranya sabjek yang diambil terdapat dalam dua sesi yang berbeza, you all perlu menghadiri kelas pada setiap hujung minggu. Selain itu, pihak fakulti/Ined juga akan mengadakan kelas intensif bagi membantu pelajar menghadapi sabjek-sabjek yang dirasakan killer subject. Ia adalah tidak diwajibkan namun digalakkan untuk hadir.
















No comments:

Post a Comment

Thank